Window performance (1978)

Alleen performance (Stationsweg, Den Haag)

Media

[+] Laad meer media...

WindoperformaceTitel 001 (Flickr)
Windo5 001 (Flickr)
Tigerman13 001 (Flickr)

Omschrijving

1) Manier van het kijken
De toeschouwer ziet de performance zoals de etalagedekoratie. De performance kan terloops bij het voorbijgaan waargenomen worden.

2) De toeschouwer kan van uit de gewone, vertroude omgeving de performance volgen, daardoor ontstaat geen belemmerende drempelvrees. De toeschouwer kan Tijd en keuze van zijn kijken zelf vrij bepalen.

3) Struktuur
De performance is zo gestruktureerd dat ieder deel dat toevallig bekeken wordt zinvol is, en los van het geheel op zich zelf kan staan. De struktuur is niet gericht op een dramatisch hoogtepunt, zo dat het bekijken van de gehele performance geen voorwaarde is.

4) Publiek
Het publiek is samengesteld uit regelmatig (bv. werknemers) en toevallig voorbijlopende passanten. De ligging van de winkel: 200 m van het station "Hollands Spoor", tegenover bus- en tramhaltes, garandeert een hoog aantal potentiele kijkers.

5) Doel
De vaste gewoonte van het etalagekijken word gemanifesteerd in de kunst-ruimte. In de bekende vorm van de etalagepresentatie wordt een niet gewone inhoud aan het algemeen publiek getoond.



9 Januari, 1730 u.
"VERGETEN" performance met Heiner Holtappels,
5 monitoren, film, 40 mg Valium, 45 min.

10 Januari, 1730 u.
"VIS-À-VIS" performance met Klaus Boegel,
film, 45 min.

11 Januari, 1730 u.
"BENADERING" performance met Heiner Holtappels,
15 ratten, 45 min.

12 Januari, 1730 u.
"TIGERMANN" performance met Klaus Boegel en Marian Smit,
film, dia's, lezing, 30 min.

13 Januari, 1730 u.
"STILTE" video-performance met Klaus Boegel,
30 min.

14 Januari, 1730 u.
"VAN 11-14 UUR"
Video-overdracht van 11-14 uur van uit de woning van Boegel & Holtappels in de performance ruimte met de rekwisieten van de laatste performance.

16 - 21 Januari
"NAAM IN NEON" "Boegel & Holtappels" in neonletters.
"Boegel & Holtappels" reclameplakaten zijn naar 46 galerien verstuurd.

Het project kwam tot stand met behulp van de "stichting amsterdams fonds voor de kunst".